Przed zawarciem umowy o zarządzanie PPK, zamawiający publiczny musi sprawdzić, czy wartość zamówienia jest mniejsza niż próg unijny. Jeżeli ta przesłanka jest spełniona, można zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Sprawdź też:
Czy zatrudnienie samych zleceniobiorców obliguje do utworzenia PPK
W 2024 roku zmiana limitu wynagrodzenia uprawniającego do obniżenia wpłaty podstawowej do PPK
Poznaj nowe limity w IKE, IKZE, PPE na 2024 rok
Jaką datę uznaje się za datę zawarcia umowy o prowadzenie PPK
Do umów o zarządzanie PPK nie stosuje się przepisów ustawy z 11 września 2019 r. - Prawo zamówień publicznych, jeżeli wartość zamówienia jest mniejsza niż progi unijne, o których mowa w art. 3 ust. 1 tej ustawy. Wynika to z art. 7 ust. 2a ustawy o pracowniczych planach kapitałowych. W przepisie tym mowa jest także o umowach o prowadzenie PPK. W wyjaśnieniach Urzędu Zamówień Publicznych zwrócono jednak uwagę, że podmiot zatrudniający zawiera umowę o prowadzenie PPK w imieniu i na rzecz osób zatrudnionych. W sytuacji, gdy pracodawca (zamawiający) działa jako pełnomocnik pracownika (osoby fizycznej, niezobowiązanej do stosowania przepisów o zamówieniach publicznych) i nie jest stroną umowy o prowadzenie PPK, nie można uznać, że umowa o prowadzenie PPK nosi cechy zamówienia publicznego.
Od 1 stycznia 2024 r., w przypadku zamówień na zarządzanie PPK udzielanych przez:
Podstawą ustalenia wartości zamówienia na usługi lub dostawy powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie jest:
Wynika to z art. 35 ust. 1 prawa zamówień publicznych. Jednocześnie, zgodnie z art. 35 ust. 4 pkt 1 tej ustawy, jeżeli zamówienie obejmuje usługi bankowe lub inne usługi finansowe, wartością zamówienia są opłaty, prowizje, odsetki i inne podobne świadczenia. W świetle tego przepisu oraz art. 49 ustawy o PPK, szacunkowa wartość zamówienia na zarządzanie PPK powinna być utożsamiana z wysokością wynagrodzenia pobieranego przez podmiot zarządzający PPK, a nie z wartością środków finansowych stanowiących aktywa funduszu. Maksymalne wynagrodzenie wykonawcy to kwota ustalana jako maksymalna wartość procentowa aktywów funduszu. Wskaźnik ten – wraz z danymi dotyczącymi uczestników PPK u danego zamawiającego (w szczególności ich liczbą oraz prognozowanymi wpłatami na fundusz przez określony umową okres) – stanowi postawę do ustalenia szacunkowej wartości zamówienia.
Po określeniu podstawy ustalenia wartości zamówienia, którą – przy zamówieniach na usługi powtarzające się lub podlegające wznowieniu w określonym czasie – jest łączna wartość tych zamówień z 12 miesięcy, należy pomnożyć tę podstawę przez okres, na jaki zamawiający zamierza zawrzeć umowę o zarządzanie PPK.
Jeżeli jednostka sektora finansów publicznych chce zawrzeć umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony, ustala wartość tego zamówienia zgodnie z art. 35 ust. 3 pkt 2 prawa zamówień publicznych. Należy zrobić to w następujący sposób: miesięczna wartość wynagrodzenia wykonawcy za zarządzanie PPK (ustalona jako średnia z 12 miesięcy) x 48. Jeżeli tak ustalona wartość zamówienia na zarządzanie PPK będzie mniejsza niż próg unijny, to zamawiający zawrze (tak jak zamierzał) umowę o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony. W przypadku, gdy wartość zamówienia nie będzie mniejsza od progu unijnego, zawarcie umowy o zarządzanie PPK na czas nieoznaczony nie będzie dopuszczalne (por. art. 434 i art. 435 prawa zamówień publicznych).
Źródło:
www.mojeppk.pl
Tylko teraz możesz BEZPŁATNIE przetestować PortalFK.pl przez 24h! GWARANTUJEMY:
Jeśli masz jakiekolwiek pytania skorzystaj z indywidualnej porady grona naszych wybitnych Ekspertów.
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.