Obowiązkowy KSeF wejdzie w życie 1 lutego 2026 r. Projekt w tej sprawie jest już po pierwszym czytaniu w Sejmie. To nie koniec zamieszania z nowymi terminami. Okazuje się, że powstanie kolejna nowelizacja, która wprowadzi drugi termin dla firm o rocznych obrotach brutto poniżej 200 mln zł. Dowiedz się więcej.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jak resort finansów tłumaczy decyzję o tym, aby KSeF wszedł w życie w tym samym czasie dla wszystkich podatników.
Polecamy też:
Na konferencji prasowej minister finansów Andrzej Domański podał datę, kiedy wejdzie w życie obowiązkowy KSeF. Sprawdź, kiedy zacznie się rewolucja w fakturowaniu.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Jaka jest data obowiązkowego KSeF.
Polecamy też:
Resort finansów przygotuje podręcznik na temat Krajowego Systemu e-Faktur
Klient biura rachunkowego a KSeF – szkolenie online
Czy dowody wewnętrzne wystawiać w KSeF
Już niedługo, bo od 1 lipca 2024 r. wystawianie i odbieranie faktur ustrukturyzowanych będą możliwe wyłącznie przy użyciu KSeF i to tylko w przypadku posiadania stosownych uprawnień. Nadawanie uprawnień do korzystania KSeF to kolejne wyzwanie, z którym już niebawem będzie musiało zmierzyć się większość podatników VAT. Kwestia ta może być szczególnie problematyczna w przypadku podatników o złożonej strukturze organizacyjnej niebędących osobami fizycznymi, do których zaliczyć można także jednostki samorządu terytorialnego (JST). Jakie mogą pojawić się problemy w związku z uprawnieniami do korzystania z KSeF? Jakie są sposoby, aby uniknąć tych pułapek i bezpieczne korzystać z faktur ustrukturyzowanych?
Obecnie podatnicy posiadający rozbudowane struktury często działają jako niezależne byty w ramach jednej organizacji. Wystawieniem faktur zajmują się wyspecjalizowani w tym zakresie pracownicy, wykorzystujący do tego celu programy do fakturowania. Faktury po ich wystawieniu przekazywane są do działu księgowości.
Inaczej wygląda kwestia związana z otrzymywaniem faktur zakupowych. Faktury te przeważnie trafiają na wyznaczoną skrzynkę mailową, ale mogą być także dostarczane w tradycyjny sposób, tj. pocztą w formie papierowej. Odebrane faktury zakupowe przekazywane są do osób w organizacji, które są odpowiedzialne za ich akceptację, a dopiero po jej uzyskaniu są przekazywane do działu księgowości.
Niektórzy podatnicy decydują się również na powierzenie wystawiania faktur podmiotom zewnętrznym, tj. biurom rachunkowym, które także prowadzą ich rozliczenia podatkowe. W związku z tym po zakończeniu danego okresu rozliczeniowego, podatnicy przekazują do biur rachunkowych otrzymane faktury zakupowe.
Jeszcze bardziej skomplikowany wydaje się proces wystawienia i obiegu faktur zakupowych w JST, które składają się z wielu jednostek organizacyjnych. Pomimo tego, że są one jednym podatnikiem VAT i posługują się tym samym NIP, to zarówno proces wystawienia, jak i odbierania faktur w praktyce bywa często zdecentralizowany, a zatem przebiega odrębnie w każdej poszczególnej jednostce organizacyjnej.
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Polecamy szkolenia online:
Krajowy System e-Faktur - wszystko, co musisz wiedzieć o obowiązkowym KSeF cz. 1
Krajowy System e-Faktur - wszystko, co musisz wiedzieć o obowiązkowym KSeF cz. 2
Sprawdź też:
Sprawdź, jakich faktur nie musisz wystawiać w KSeF
Krajowy System e-Faktur w pigułce – 12 pytań i odpowiedzi Czytelników
Przygotuj się na zmiany w uprawnieniach do korzystania z KSeF
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.