Podatnicy, którzy wycofują z eksploatacji kasy rejestrujące, zastanawiają się, czy mogą je zutylizować. Pojawiają się wątpliwości, czy podatnicy mają obowiązek przechowywania urządzenia, aż do momentu upływu terminu przedawnienia zobowiązania podatkowego. Przyjrzyjmy się temu na przykładzie kasy rejestrującej z elektronicznym zapisem kopii i kasy online.
Przypomnijmy, że stosownie do art. 111 ust. 1 ustawy o VAT, podatnicy dokonujący sprzedaży na rzecz osób fizycznych nieprowadzących działalności gospodarczej oraz rolników ryczałtowych są obowiązani prowadzić ewidencję sprzedaży przy zastosowaniu kas rejestrujących.
Sprzedaż to z koleiodpłatna dostawa towarów i odpłatne świadczenie usług na terytorium kraju, eksport towarów oraz wewnątrzwspólnotowa dostawa towarów (art. 2 pkt 22 ustawy o VAT).
Kwestie dotyczące postępowania w przypadku zakończenia używania kasy rejestrującej regulują przepisy rozporządzenia ministra finansów z 29 kwietnia 2019 r. w sprawie kas rejestrujących (tekst jedn.: Dz.U. z 2021 r., poz. 1625 ze zm., dalej: rozporządzenie).
Jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy rejestrującej
W przypadku zakończenia używania kas online, a także kasy z elektronicznym lub papierowym zapisem kopii (tzw. kasy tradycyjne) podatnik:
1) wystawia raport fiskalny dobowy (w przypadku kas tradycyjnych dodatkowo raport fiskalny okresowy (miesięczny);
2) niezwłocznie po automatycznym przejściu kasy w tryb tylko do odczytu albo po zapewnieniu, przy pomocy serwisanta, przejścia kasy w tryb tylko do odczytu dokonuje, przy pomocy serwisanta, odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego lub łącznego raportu fiskalnego rozliczeniowego oraz sporządza z tej czynności protokół (w przypadku kas tradycyjnych niezwłocznie, przy pomocy serwisanta, dokonuje odczytu zawartości pamięci fiskalnej poprzez wystawienie raportu fiskalnego rozliczeniowego i sporządza z tej czynności protokół), według wzoru stanowiącego załącznik nr 4 do rozporządzenia;
3) składa protokół z odczytu zawartości pamięci fiskalnej kasy wraz z załączonym raportem fiskalnym rozliczeniowym (lub łącznym raportem fiskalnym rozliczeniowym – dot. tylko kas on-line), w terminie 5 dni od dnia ich sporządzenia, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego;
4) sporządza i składa, wraz z dokumentami, o których mowa w pkt 3, do właściwego dla podatnika naczelnika urzędu skarbowego wniosek o wyrejestrowanie kasy z ewidencji kas, według wzoru stanowiącego załącznik nr 5 do rozporządzenia
(§ 31 ust. 1, § 34 rozporządzenia).
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
jakie obowiązki ma podatnik po zakończeniu korzystania z kasy fiskalnej;
czy po zaprzestaniu używania kasy, może oddać ją do utylizacji.
Polecamy też:
Sprzedaż przez Internet a kasa rejestrująca
Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu a kasa rejestrująca
Zwrot zaliczki zaewidencjonowanej za pomocą kasy rejestrującej
Pobierz
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Ile można odliczyć na zakup kas rejestrujących
ile można odliczyć od zakupu kilku kas online.
Podatnik ma prawo do skorzystania z ulgi również w przypadku kilku kas rejestrujących.
Polecamy też:
Wirtualne kasy fiskalne także dla właścicieli myjni samochodowych
Sprzedaż przez Internet a kasa rejestrująca
Sprzedaż samochodu wykupionego z leasingu a kasa rejestrująca
Po przeczytaniu tekstu dowiesz się:
Czy usługi myjni trzeba ewidencjonować na kasie rejestrującej;
Czy usługi myjni wymagają ewidencji na kasie online.
Polecamy też:
Usługi karate a obowiązek ewidencjonowania sprzedaży za pomocą kasy rejestrującej
@ Wiedza i Praktyka Sp. z o.o. \\ Wszystkie prawa zastrzeżone.